Home
Agenda
Nieuws
Twitter
Nieuwsbrief
Audio
Links
Repertoire
Discografie
Pers
Contact

Discografie
 
Tauno Marttinen Deze unieke CD met uitsluitend werken van de Finse componist Tauno Marttinen, kreeg in het vakblad "LUISTER" een 10.

Strijkkwartet nr.1 op.50 (1969)
Strijkkwartet nr.2 op.63 (1971)
Strijkkwartet nr.3 op.228 (1983)



Recensie

Marttinen: Strijkkwartetten nr. 1 op. 50, 2 op. 63 en 3 op. 228. Maris kwartet. MSQ 200201 (39’25”). 2002

Wanneer we de bekendste Finse componisten Sibelius Rautavaara en Saariaho vergeten en verder gaan zoeken, komen we tal van hier niet of nauwelijks componistennamen tegen. Tot hen behoren Krohn, vader en zoon Merikanto, Järnefelt, Melartin, Palgren, Launis, Madetoja, Kaski, Ikonen, Hannikainen, Pimgoud, Tsaito, Törne, Carlson, Kilpinen, Roiha, Häikonen, Ranta, Mielck, Sohlström, Kuula, Kuusto, Sanninen, Salmenhaara, Johansson en Sallinen om maar een greep te doen. Teveel om op te noemen eigenlijk.
Onder hen neemt Tauno Marttinen (1912-2008) in zoverre een bijzondere plaats in omdat hij zo veelzijdig actief was en in diverse genres – orkestraal, concertant, kamermuziek, piano vocaal, opera, ballet, filmmuziek en zelfs een musical – het nodige bijdroeg. In totaal bracht hij ruim vierhonderd werken op zijn naam. In zoverre kan hij als veelschrijver worden bestempeld, wat ook meteen betekent dat niet elk opusnummer even interessant en hoogwaardig is.
Dat wijst er ook meteen op dat zijn idioom niet al te extreem kan zijn want anders had het niet op veel acceptatie kunnen rekenen. En inderdaad zijn strijkkwartetten neigen tot het laatromantische of neoklassieke, hebben meest een nogal donkere ondertoon en bezitten veelal korte kenmerkende korte herhaalde frasen en motieven, maar ook heel lyrisch bezonnen momenten. De stijl is daarmee wel heel persoonlijk.
Het eerste kwartet dateert uit 1969, toen de componist een dodecafonische fase achter zich had gelaten is vijfdelig (maar voltrekt zich binnen een kwartier) met een opvallend mooi largo misterioso. Ook beide andere kwartetten, het tweede uit 1971 en het derde uit 1983, munten uit door bondigheid.
Het Haagse Mariskwartet, bestaande uit violistes Dana Mihailescu en Brigitte Rebel, altvioliste Hedwig Smulders en cellist Frank de Gee heeft zich goed in deze materie ingeleefd en geeft van het drietal kwartetten zeer verzorgde, homogene en mooi geschakeerde vertolkingen die helder en dynamisch op de cd zijn gezet. Hooguit is de cello soms wat dominant. Daarmee is dit viertal een uitstekende pleitbezorger voor dit drietal werken op de première uitgave daarvan die zonder enige concurrentie is.
Opvallend trouwens, die Nederlandse belangstelling voor Marttinen, getuige de hierna als eerste genoemde cd. Wie verder wil kennismaken met werken van de Fin, heeft misschien wat aan de andere opnamen uit het lijstje.

Marttinen: Divertimento voor hobo en slagwerk op. 127; Concert voor fagot en klavecimbel op. 40c; Pianosonate op. 90; Notre Dame op. 59. Bindert Posthuma (h), Peter Wijnbergen (perc), Dirk Meijer (fag), Rixt van der Kooy (kl, piano) en Cees van der Poel (org). Finlandia 0630-19053-2 (2 cd’s).

Marttinen: Symfonieën nr. 1 op. 2 en 8 op. 224; Vioolconcert op. 13. Pekka Kauppinen met het Lahti symfonie orkest o.l.v. Osmo Vänskä. BIS CD 701.

Marttinen: Fluitconcert op. 144 Concerto espagnole. Petri Alanko met het Lahti symfonie orkest o.l.v. Osmo Vänskä. BIS CD 687.

Marttinen: Rembrandt op. 11. Raimo Sariola (vc) en Hannu Bister (p). Musica Humana NECD 3581.

Marttinen: Voces intimae. Hämeenlinna muziek instituut kamerorkest. HMO CD-2000.

Marttinen: Andante religioso. Erkki Rautio en Izumi Tateno. Finlandia 544162.

Marttinen: Pianowerken. Jauni Samero. FC 9748.

Marttinen: Ilmatar, maagd van de lucht. Gunilla von Bahr (fl). BIS CD 150.

tekst: Jan de Kruijff
 
Onze eerste CD met werken van E.W. Korngold, S. Prokofiew en D. Sjostakovitsch.
Deze CD werd in het vakblad "LUISTER" gehonoreerd met een 8.

Erich Wolfgang Korngold (1897 - 1957)
Strijkkwartet No.3 in D (1945)

S. Prokovief (1891-1953)
Strijkkwartet No.2 in F (1941)

D. Shostakovitsch (1906-1975)
Twee stukken voor strijkkwartet


Recensie

Maris strijkkwartet: Korngold: Strijkkwartet nr. 3 in D op. 34; Prokofiev: Strijkkwartet nr. 2 in F over Kabardise thema’s op. 92; Shostakovitch: 2 Stukken voor strijkkwartet. MBD F 7894 (58’21”). 2002

Korngold schreef zijn derde en laatste strijkkwartet in 1945 in de V.S. toen hij de Weense charme van zijn beide eerstelingen uit de jaren twintig en dertig voorbij was en weliswaar met gebruik van gerecyclede filmmuziek zorgde voor een verdiepte expressie en een steviger structuur. Het werk is opgedragen aan Bruno Walter ‘in admiration and friendship’. Het werk heeft een introverter karakter dan het voorafgaande tweetal.
Hier begeven we ons in een welsprekende, lenige, ranke wereld op strijkkwartetgebied, wat het werk uitstekend programmeerbaar naast zeg Haydn en Schubert maakt; dat blijkt meteen al in het eerste deel. Dan volgt een spookachtig scherzo met een smachtend trio waarvan de muziek is ontleend aan de film Between two worlds, blijkbaar een favoriet van hem. Het welsprekende langzame deel ‘Like a folktune’ gebruikt het liefdesthema uit de film The sea wolf uit 1941, een simpele gedachte gebaseerd op zijn handtekening, een stijgende kwart motief. Het werd oorspronkelijk voor accordeon geschreven, maar liet zich makkelijk voor kwartet omvormen. De vurige finale is een mooie uitsmijter, beginnend met een pittig unisono thema.
Deze muziek is exemplarisch voor Korngolds laatste scheppingsperiode die meer wordt gekenmerkt door een zekere elegantie qua structuur en techniek.
Met het Tweede strijkkwartet van Prokofiev (1941) dat in vrijwel dezelfde tijd ontstond, keren we terug in een vertrouwder wereld die o.a. al fraai in kaart is gebracht door het in 1951 pionierende Hollywood kwartet (Testament SBT 1052) gevolgd door o.m. het St. Petersburg kwartet (Delos DE 3247), het Aurora kwartet (Naxos 8.553136) en het Coull kwartet (Hyperion CDH 55032).
De twee zelfstandige stukken voor strijkkwartet (1931) van Shostakovitch komen we vrijwel alleen tegen in volledige opnamen van diens vijftien kwartetten, bijvoorbeeld door het Emerson kwartet (DG 463.284-2) of het Fitzwillam kwartet (Decca 475.7245), maar losser ook van het Borodin kwartet (Warner 0927-49815-2) en het Brodsky kwartet (Challenge CC 72093).
Het is de verdienste van het Maris kwartet dat het deze werken behoorlijk op de man af, ongeaffecteerd speelt; het samenspel klopt als een bus en klinkt zuiver met een duidelijke, goed gemengde sonoriteit. De bijnaam van het Prokofievkwartet is ontleend aan Kabarda in de Kaukasus. Uit die streek had de componist muzikale folklore gehoord toen hij daarheen was geëvacueerd tijdens W.O. II.
Shostakovitch klinkt met de vereiste precisie en intensiteit. Al met al leggen de leden van het Maris kwartet – in dit geval Dana Mihailescu en Edith Blog viool, Hedwig Smulders altviool en Frank de Gee cello – een geslaagde meesterproef af.

Tekst: Jan de Kruijff
 
Schumann - Sjostakovitsch Onze nieuwste CD bevat twee topwerken uit de kamermuziek.
Samen met de pianiste Rixt van der Kooij spelen wij de pianokwintetten van R. Schumann en D. Sjostakovitsch.
Het is een prachtige live-registratie geworden van een concert dat wij in het voorjaar van 2006 gaven in Friesland.

D. Sjostakovitsch - Pianokwintet op. 57 in g
R. Schumann - Pianokwintet op.44 in Es
HOME  -   CONTACT  -   LOGIN

Website Mariskwartet © 2017
website: avdtol